Kommuner till skamvrån

Jag blir mörkrädd när jag i Dagens Samhälle läser om hur ointresserade kommunerna är när det gäller valet till Europaparlamentet. Med tanke på  60-70% av alla beslut som tas i kommuner är direkt eller indirekt beroende av beslut tagna i EU så borde intresset vara avsevärt större.

Att vårda och värna om demokratin i en kommun borde gå hand i hand med att visa samma omtanke om EU och Europaparlamentet och dess demokratiska processer. Men en majoritet av kommunerna genomför inte någon form av insatser för att öka valdeltagandet den 7 juni.

Jag vet inte vad det här tyder på men det visar på en nonchalant inställning både till EU och de väljare som ska försöka mobiliseras till valurnorna.

Kommunerna som struntar i att fokusera på det som rent demokratiskt står högst på agendan i nuläget borde både skämmas och skickas till skamvrån.


Med tillbörlig respekt
Mikael Kamfjord

Kommentarer
Postat av: Jimmy Windeskog

I detta måste jag ge dig fel. Att inte bry sig speciellt mycket om EU-parlamentet ser jag inget hot i. I en juridisk definition är det ju inte ens ett parlament utan snarare en stor remissgrupp. Bra om kommunerna satsar sin tid och pengar på viktigare saker.



Själv ville jag inte ens att mitt parti, ND, skulle ställa upp i valet.

2009-05-13 @ 16:19:55
Postat av: Mikael Kamfjord

Om jag har fel så har vi ju inget problem. Nu hävdar jag i och för sig det motsatta och eftersöker kommunernas ansvar att medverka till att demokratin förstärks i EU, speciellt med tanke på de siffror jag hänvisar till i mitt blogginlägg.



Att du sedan tycker tvärtom känns naturligt eftersom du anser att vi inte över huvud taget ska vara en del av EU.



2009-05-13 @ 16:55:28
URL: http://verballiberal.blogg.se/
Postat av: Jimmy Windeskog

Ja det är ju aldrig fel att få med kommunerna i val, bland annat för att höja den demokratiska gilltigheten i utfallet. Jag motionerade själv om detta i Trollhättans kommunfullmäktige innan EMU-valet 2003.



Givetvis röstades förslaget ner med 2 röster mot 59 som 99 % av alla våra förslag, oavsett vad de gällde (men samma motioner kunde iofs röstas igenom enhälligt om något annat parti tog vår motion rakt av..).

2009-05-15 @ 15:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0