Sverigedemokraterna äger inte sanningen

Sverigedemokrater har en devis som de ofta framhåller och hänger sig åt. Devisen är att det är inte svårt att vara sverigedemokrat - det är bara att hålla sig till sanningen. På  samma sätt uttrycker sig fundamentalister vare sig det handlar om religiösa eller politiska sådana. Devisen är enkel och på ett sätt oomtvistlig. Problemet är bara att sanningen är objektiv. Sanningen ägs inte av någon, inte ens Sverigedemokraterna. Det är oroväckande men samtidigt en smula roande att utifrån sanningsdevisen kunna peka på likheter mellan Sverigedemokraterna och många av de fundamentalistiska yttringar man står att finna hos de som sverigedemokraterna tycks frukta mest.

Med tillbörlig respekt

Mikael Kamfjord

Kommentarer
Postat av: Anders

Med andra ord anser du att det är fundamentalistiskt att säga sanningen? Det var sannerligen en intressant och orwelliansk synvinkel. Men du kan ju jämföra exempelvis bloggen Fria Nyheter, som visserligen inte har kopplingar till Sverigedemokraterna men som ändå tar upp många av de sanningar SD också gör och som det politiskt korrekta etablissemanget förtiger, och återkomma sedan.

2009-02-27 @ 10:04:59
URL: http://ungsvensk.se
Postat av: Mikael Kamfjord

Intressant att man mer eller mindre får respons när man skriver något om SD. Men bra enligt mig då jag ser det som nödvändigt att ta den debatten. Du undrar om jag anser att det är fundamentalistiskt att säga sanningen. Nej det anser jag inte. Mitt inlägg pekade dock på att det finns ett fundamentalistiskt inslag i att hävda att man sitter på en viss sanning eller sanningen i stort. Vad gäller Fria Nyheter och deras kopplingar till SD kan jag bara notera att de kanske inte är direkta men de är sannerligen i linje med SD:s generella hållning till politiken.



Med respekt

Mikael Kamfjord

2009-02-27 @ 21:00:07
URL: http://verballiberal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0