En känga till partiledningar

Öppet brev till samtliga partier som ska kandidera till Europaparlamentet.

 

Den 7 Juni är det val till Europaparlamentet (EP) -alltså om knappt 2 månader. Och nu haglar dystra siffror och analyser om hur lågt intresset är för valet och tillika hur lågt valdeltagandet troligen kommer att bli.

 

Det här är allvarligt i sig. Allvarligt så till vida att EP riskerar att ännu mer bli ett parlament som av många ses som ett uddlöst parlament utan inflytande. Detta är i sig inte sant men självklart naggas EP och dess legitimitet i kanten.

 

Och en mycket stor del av ansvaret för att det blir så här ligger på de partier som ska kandidera till EP.

Ni har haft gott om tid att analysera och inse att valdeltagandet troligen kommer att bli lågt - kanske till och med lägre än i föregående EU-val. Men aktiviteten kring kommande val känns snarare som en passivitet.

 

Varför har ni inte reagerat tidigare? Varför präglas er inställning till kommande val av seghet och till synes saktfärdigt agerande? Var är informationen och upplysningen?

 

Som enskild kampanjarbetare är det mitt jobb att försöka få igång en dialog med väljarna och övertyga dem om att det är viktigt att rösta, att det är en demokratisk skyldighet.

Det kommer inte bli lätt men jag kommer att göra mitt yttersta – för EP, för EU och för demokratin.

 

Men det hade varit enklare och mer smidigt om berörda partiledningar hade givit tydligare och tidigare signaler om att det här är ett viktigt val. På det hela taget känns det som om intresset från er sida är svalt. En signal som tyvärr får mig som enskild kampanjarbetare att ibland tappa modet och tron på mitt eget kampanjarbete. Och jag tror tyvärr att jag inte är ensam om att känna så.

 

Jag vill genom detta öppna brev ge er en rejäl känga. Och den kängan får ni för att ni tyvärr bidrar till det ointresse för valet och den demokratiska processen som drar fram som en epidemi över landet.Jag kommer nu oförtrutet jobba vidare med valkampanjen. Men det hade känts lättare om ni tidigare hade visat att ni tycker valet är viktigt.

 

Ni borde mycket tidigt ha signalerat att det handlar om demokratins fortlevnad inom EU i allmänhet och Europaparlamentet i synnerhet.

 

Med tillbörlig respekt

Mikael Kamfjord

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Väl sagt och jag håller fullständigt med. Det som saknas är en strategi för vad man vill med sin verksamhet. Här är EU och EP viktiga aspekter.

2009-04-20 @ 18:07:37
Postat av: Mikael Griffin

Väl sagt och jag håller fullständigt med. Det som saknas är en strategi för vad man vill med sin verksamhet. Här är EU och EP viktiga aspekter.

2009-04-20 @ 18:08:13
URL: http://griffin.jatilleuropa.se
Postat av: Mikael Kamfjord

Tack Mikael från Mikael!

Läste din blogg och kommer att länka till den. Om du vill länka tillbaka är upp till dig men skulle självfallet uppskattas.



All respekt till dig!

2009-04-22 @ 00:52:08
URL: http://verballiberal.blogg.se/
Postat av: Mikael Griffin

En länk är född! Vi ses igen!



http://rosta7juni.se/paminn.php

2009-04-24 @ 00:49:23
URL: http://griffin.jatilleuropa.se
Postat av: Mikael Kamfjord

Tack för länk - på återseende! :)

2009-04-24 @ 12:04:48
URL: http://verballiberal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0