Peppar i varje ögonvrå, nej tack!

Här kan man tydligt se att somliga lagförslag både är oövertänkta och en aning desperata. Hur kan man på fullaste allvar komma med ett förslag som utrustar en kategori rädda (läs kvinnor) människor med vapen, i detta fall pepparspray.
Visst har jag förståelse för att kvinnor ständigt lever med ett potentiellt våldtäktshot. Men det finns andra som i sådana fall också, i ärligheten och rättvisans namn, borde få bära pepparspray.
Barn är ett exempel. De lever alltid i en potentiell risk att bli bortförda och lemlestade alternativt mobbade/slagna av andra barn. Äldre människor är som bekant rädda för att gå ut under vissa tidpunkter på dygnet. Med tanke på deras grad av rädsla borde även de ha tillstånd att använda spray.
När jag bodde i, ett minst sagt tvivelaktigt bostadsområde, i Stockholm kände jag mig ofta hotad. Jag hade i detta läge gärna varit utrustad med pepparspray.
Alltså borde mer eller mindre alla medborgare tillåtas bära omkring på detta, helt ofarliga, men ack så effektiva vapen.
Skulle det mot all förmodan vara så att man inte har användning för sin pepparspray för att ge eventuella våldsverkare en tårfylld tillvaro kan man ju alltid använda den i matlagningen.

Med tillbörlig respekt

Mikael

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0