Piratpartiet ägnar sig åt verklighetsförvrängning

Det är pinsamt hur denna "väljarundersökning" kan passera som ett mått på väljarsympatier.

Men målet är förmodligen bara att försöka skrika högt utan att göra sig hörd, och det fungerar uppenbarligen eftersom jag själv sitter och irriterar mig över "undersökningen" och bloggar om densamma.

Jag kan inte se annat än att det bara är 446 personer som har röstat och det kan aldrig bli en statistisk sanning. Omröstningen är också enbart genomförd på nätet vilket  innebär att urvalet av de röstande är begränsat på flera sätt.

Att presentera denna typ av "undersökning" som någon statistisk sanning är och förblir en pinsam uppvisning i hur man trixar med siffror i uppsåtet att förvränga verklighetsbilden för sina egna syften.

Att legitimera sin egen "politik" genom verklighetsförvrängning är inte bara dumt, det är också i sin rena form odemokratiskt!


Med tillbörlig respekt

Mikael

Kommentarer
Postat av: Rick Falkvinge (pp)

Hej Mikael,



givetvis speglar undersökningen inte väljarsympatier i stort. Vad som däremot gjort Wadströms undersökning så intressant, historiskt sett, är att den fångar trender - inte i siffor, men i rörelser och sympatiförändringsriktningar - en kort tid före de etablerade instituten.



Givetvis har Piratpartiet inte 39% av väljarsympatierna. Men Wadströms undersökning pekar på att stödet är kraftigt växande. Det är det som vi pratar om.



Jag pratar mer om det i vårt pressmeddelande, som du hittar på press.piratpartiet.se.



Rick

2008-11-06 @ 16:00:16
URL: http://rickfalkvinge.se
Postat av: Mikael

Jo, jag noterade att undersökningen handlade mer om, trender än faktiska väljarsiffror. Men jag tycker ändå att pressmeddelandet som helhet inte förtydligar detta vilket jag anser borde vara på sin plats.



Med tillbörlig respekt



Mikael

2008-11-06 @ 17:42:36
URL: http://verballiberal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0