Muslimska handslag är välkomna

Vi har vissa rättigheter i det här landet. En rätt är att tycka och uttrycka våra åsikter så länge de inte strider mot lagar som som innebär att man gör sig skyldig till hets mot folkgrupp etc. Den senaste tidens debatt om Halal-TV står mig upp i halsen.

Så här enkelt är det i min (ni må kalla den inskränkt) värld. Jag tar i hand när jag träffar nya människor. Det är en kulturell yttring som jag uppskattar. Och, således uppskattar jag att få ett handslag tillbaka. Enligt andra kulturer så är det andra yttringar som gäller. Befinner jag mig i en miljö där dessa yttringar är norm har jag två val:
Antingen sträcker jag fram min hand för att hälsa och blir då eventuellt avvisad. Eller också gör jag som andra gör i en viss kultur och blir därmed bemött på ett garanterat mer väölkomnande sätt.

Alltså, muslimska kvinnor, hälsa hur ni vill, det är er rätt. Men förvänta er inte nödvändigtvis att jag kommer att respektera er då jag inte kommer känna mig bemött på ett för mig respektfullt sätt.


Med tillbörlig respekt

Mikael

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0