Sd=Samlad Dumdristighet

Alltmedan dörrarna öppnas och stängs i oppositionens pågår det något annat som jag inte riktigt känner mig bekväm med. Sverigedemokraterna nämns inte av vare sig allians eller opposition. Detta kan måhända vara en tystnadens taktik. Talesättet ”den som tiger samtycker” kan inte appliceras här för inget av de etablerade partierna samtycker med Sd. Så långt är allting klart.

Men om det är tystnadens taktik är den rådande retoriska normen så uppmanar jag politikerna till en smula eftertanke. Jag tror att Sd kommer att befinna sig i riksdagen 2010 hur lite jag än vill se dem där. Och väl där kommer det att utbryta en parlamentarisk röra av sällan skådat mått. Ingen vill ha stöd av Sd. Allra minst vill någon samregera med Sd.

Alltså är det dags att locka fram Sd till debatterna.

Om inte detta sker kan förkortningen Sd = Sverigedemokraterna lika gärna stå för Sd = Samlad dumdristighet. Och den samlade dumdristigheten är mestadels tvärpolitisk. Men den är dessvärre också medial. Media rapporterar förvisso från Sd:s horisont men då handlar det mest om kaosartade möten.

Så fram med Sverigedemokraterna och eliminera den Samlade dumdristigheten. Det skulle vi alla vinna på. Ja, självfallet inte Sverigedemokraterna. Men just däri ligger min poäng.

 

Med tillbörlig respekt

 

Mikael

Kommentarer
Postat av: Tobias

Jodå, alliansen vill styra med sd. Även SAP och mp styr med hjälp av sd:s stöd i vissa kommuner.

2008-10-19 @ 16:38:45
Postat av: Mikael

Hej och tack för kommentar Tobias!

Jag är fullt medveten om att det sker i vissa kommuner och det är inte klädsamt. Nu syftade jag dock på riksdagens sammansättning efter valet.



Allt gott



2008-10-19 @ 16:51:45
URL: http://verballiberal.blogg.se/
Postat av: Roger Svensson

Nu är det ju knappast Sd utan de etablerade partierna som behöver ”lockas fram” till debatterna, det är ju knappast Sd som tackar nej till debatter. Sen är det högst tveksamt om de etablerade partierna har så mycket att vinna på att debattera med Sd, de debatter som hållits, t.ex. den med Mona Sahlin, har ju knappast varit till Sd:s nackdel. Att göra sig till generaladvokat för den misslyckade invandrings- och integrationspolitiken är ju inte direkt något som de etablerade partierna har något att vinna på så man kan ju i viss mån förstå deras tvekan att debattera.



Det är bara att inse att Sd sitter med alla trumf på hand! Väljer man att frysa ut och bemöta med tystnad så får Sd sympatier, väljer man att debattera ger man sig in en debatt som man inte kan vinna och dessutom framstår Sd då som ”rumsrena”.

2008-10-19 @ 17:07:23
Postat av: Mikael

Hej Roger!

Det är måhända så att du har rätt i att det är de etablerade partierna som ska lockas fram. Det var en av mina poänger men det kanske inte gick fram.



Du skriver:"Det är bara att inse att Sd sitter med alla trumf på hand! Väljer man att frysa ut och bemöta med tystnad så får Sd sympatier, väljer man att debattera ger man sig in en debatt som man inte kan vinna och dessutom framstår Sd då som ”rumsrena”."



Utifrån ditt ovanstående resonemang låter det som om vi ska ge upp. Jag tror inte det är det du menar iof. Låt oss blanda leken på nytt och se till att vi sitter på trumfen.



2008-10-19 @ 18:25:11
URL: http://verballiberal.blogg.se/
Postat av: Tobias

Du är väl medveten om att det finns ett stort stöd för samarbete med sd, särskilt bland borgerliga sympatisörer? Se länken nedan.

2008-10-19 @ 23:10:55
URL: http://www.youtube.com/watch?v=NDx2Cbc_c1g
Postat av: Tobias

Ännu en länk:



http://www.expressen.se/nyheter/1.1145005/sverigedemokraterna-far-stod-av-moderater

2008-10-19 @ 23:11:50
Postat av: Mikael Kamfjord

Hej igen Tobias!

Du gräver på ett beundransvärt sätt i den mediala floran vilket jag tackar för. När det gäller undersökningen som tv8 genomfört skulle jag dock vilja veta hur många procent av de tillfrågade som är SD-sympatisörer eller avväger att bli det. Men det är alarmerande hur som helst.



Artikeln i Expressen gör mig, tyvärr, inte alltför förvånad. Man får inte glömma att Jimmie Åkesson är en före detta Moderat. Jag vill också passa på att understryka att det i FP klart är uttatlat att vi aldrig skall vara beroende av eller samarbeta med partier som Sd.



Tack igen!

2008-10-20 @ 12:02:44
URL: http://verballiberal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0